Thursday 21 December 2017

Dk forex travel tjänster


Våra värderingar vårt folk Ledande b2b-utgivare, specialiserat på online interaktiva professionella samhällen Med en rad tjänster, inklusive webbplatser, e-postpublikationer, branschpriser och evenemang, levererar Sift Media originalt varumärkesinnehåll till över en halv miljon yrkesverksamma inom redovisning, IT, HR och utbildning, marknadsföring och småföretag. Genom att producera kvalitetsinnehåll och engagera vår professionella publik på flera kontaktpunkter erbjuder vi b2b-märken unika marknadsföringsmöjligheter som ger en genuin avkastning på investeringar. Våra värderingar Vi tror på att skapa innehåll, möjliggöra konversationer och konvertering av affärsmöjligheter, både för våra företagsgrupper och för våra annonseringskunder. Genom att fokusera på innehåll och främja samhällsengagemang syftar vi till att skapa tillförlitliga och unika miljöer för företags varumärken och affärspersonal för att optimera relationer. Våra människor Vårt folk är vår största tillgång och vi har varit lyckliga att locka till några av de bästa digitala talangerna i landet. Med ledande ledningsgrupp, erfarna kampanj - och kontoansvariga, prisbelönta redaktörer och ett ledande produktions - och teknikteam har vi en struktur och kvalitet som skiljer oss från andra utgivare. Ta reda på mer och träffa laget nedan. Tom Dunkerley Finansinspektör Steven Priscott, Sift Vår historia David Gilroy och nuvarande VD Ben Heald, Sift, grundades av Andrew Gray och erbjöd branschspecifika informationstjänster som utnyttjade internet genom att integrera traditionella nyheter och webbinnehåll. Med Bens bakgrund i redovisning bestämdes det att detta skulle vara den första marknaden för prospektering och sålunda 1997 var AccountingWEB. co. uk född. Formeln fungerade, och om 12 månader hade cirkulationslistan gått från 10 till 4000, med intäkter som genererades från annonser i veckobrevs bulletiner. Sift Media når nu över 700 000 registrerade affärsmän varje månad och levererar över 5 miljoner sidvisningar över sin portfölj med 11 titlar i Storbritannien och USA. Inte bara fortsätter vi att utveckla några av de mest lojala och engagerade affärsrörelserna online, vi erbjuder ledande lösningar för annonsörer. För en mer detaljerad historia besök vår företags webbplats sikt. Om du vill bli medlem i en av Storbritanniens mest spännande utgivare och du tror att du har passion och färdigheter för att bli en värdefull del av laget, varför inte kolla in våra aktuella lediga jobb. Vad är nytt i dagens erbjudande Gratis CSS-mallar Varför inte hämta 2503 gratis hemsida mallar. Alla mallarna har byggts med hjälp av CSS amp HTML eller XHTML Premium CSS-mallar. Om du inte hittar en gratis CSS-webbplatskarta som passar dina behov, varför inte ta en titt på premiummallarna här. Gratis CSS-layouter Vi har massor av webbplatslayouter redo för nedladdning, ibland felaktiga för CSS-mallar på grund av namnet. Gratis CSS-menyer Ett brett sortiment av CSS-baserade menyer som du kan ladda ner och använda i ditt nästa projekt. Gratis CSS-referens En referens för all standard CSS-markering som du behöver ändra mallar, layouter amp menyer här. Gratis CSS-resurser Tonvis av länkar för att hjälpa dig att hitta vad du söker när det gäller CSS och webbsidor. Våra Sponsorer Gratis CSS Free CSS har 2503 gratis webbplatskartor kodade med hjälp av HTML amp CSS i sitt galleri. HTML-webbplatskartorna som visas på Free CSS är de bästa som kan hittas i och runt nätet. Vi skulle personligen vilja tacka alla webbdesigners och utvecklare på hemsidan för allt sitt hårda arbete för att skapa dessa gratis webbplatskartor. Utan dem skulle CSS troligtvis inte existera. Upphovsrätt kopia 2007 - 2017 - Gratis CSS. Alla rättigheter reserverade Copenhagen Copenhagen är en stjärnartikel. Det är en högkvalitativ artikel som är komplett med kartor, foton och bra information. Köpenhamn är en storstad med flera distriktsartiklar som innehåller sightseeing, restaurang, nattliv och boendeförteckningar titta på var och en av dem. Köpenhamn 1 är Danmarks huvudstad och vilken miljon danar kallar hem. Den här vänliga gamla tjejen i en stad är tillräckligt stor för att vara en storstad med shopping, kultur och nattliv, men fortfarande tillräckligt liten för att vara intim, säker och lätt att navigera. Med utsikt över resundsströmmen med Sverige bara några minuter bort är det en kulturell och geografisk länk mellan fastlandet och Skandinavien. Här är där gamla sagor blandas med prickande ny arkitektur och världsklass design där varm jazz blandar med kall elektronik från Köpenhamns källare. Du kommer känna att du har sett allt på en dag, men kan fortsätta upptäcka mer i flera månader. Distrikt Redigera Utsikt från Rundetrn Kbenhavn Christiania (graffitihus) Om du kommer in i staden med motorvägarna, kommer du inte att träffa en stadgränsskylt som säger Köpenhamn (Köpenhamn). Istället ska du se Storkbenhavn, vilket betyder Större Köpenhamn. Medan den ursprungliga delen av Köpenhamn ligger i ett litet område vid vattenvägen mellan Själland och Amager - bestående av flera små byar med minst 600 000 invånare - har Köpenhamn sträckt sig över andra städer sedan Fingerplanen genomfördes efter andra världskriget. Idag är dessa särskiljande kommuner, som tillsammans utgör stadsstadsområdet med cirka 2 miljoner invånare. Ett anmärkningsvärt undantag är Frederiksberg, en oberoende kommun med egen borgmästare och kommunfullmäktige, beläget i Köpenhamn. De andra byarna i och runt Köpenhamn är som följer: Distrikt i Köpenhamn Indre By (innerstad) Centrum, Medeltida staden - en plats med många namn, men det är Köpenhamns historiska hjärta, prickat med kyrkstjärnor, historiska byggnader, smala gränder och utmärkta shoppingställen. Christianshavn (Christian Harbour) Ursprungligen utformad som en arbetarklass för 300 år sedan, är det nu ett blomstrande område som är känt för sina många kanaler. Christiania Freetown ligger i östra delen av Christianshavn, tillsammans med det gamla sjöområdet, blev trendigt: Holmen. Vesterbro (Västra bron) Det här distriktet har utvecklats enormt de senaste åren och är nu en av de hippaste ställena att bo, med kaféer och barer prickade längs sin huvudartär, Istedgade. Frederiksberg En liten stad som ursprungligen bildades runt Frederiksberg slott, är detta område fortfarande en självständig kommun. Bokstavligen omgiven av Köpenhamns stad, har den bevarat en unik, konservativ och exklusiv känsla. Nrrebro (Nordbro) En av de mest levande delarna av Köpenhamn, särskilt längs huvudartären Nrrebrogade, med en blandning av invandrare, studenter och ursprungliga arbetarklass Nrrebro invånare. Sterbro (Eastern Bridge) Ett mysigt kvarter norr om centrum - mindre livfullt än Nrrebro och Vesterbro, och mindre pittoreska än Frederiksberg. Det är hemmet för den berömda Little Mermaid statyn, den vackert bevarade Kastellet citadell, och många bryggor för små färjor och stora kryssningsfartyg. Området väster om tågspåret har blivit mycket populärt bland unga familjer med små barn. Amager En gång en arbetsklassens bastion, denna ö, med sin egen distinkta atmosfär, blomstrar med ny utveckling. Det är hemmet till Köpenhamns flygplats, beläget i Kastrup och därmed namngiven Kastrup Airport. Norra förorter Ett besök på dessa gröna förorter och Dyrehavsbakken, världens äldsta spännande nöjespark Frilandsmuseet, världens största friluftsmuseum eller kanotpaddling ner i Millfloden, kommer utan tvekan att påstå att det här är en helt annan typ av suburbia. Det är ofta allmänt känt för lokalbefolkningen som whiskybältet, på grund av sina ofta välskötta invånare. Vestegnen Förorterna väster och söder om staden, kort på attraktioner förutom det goda Arken konstmuseet, har det några bra stränder och campingmöjligheter. Förstå Redigera historia Redigera Om du hade tappat av Köpenhamn i elfte århundradet hade du funnit dig själv över en lugn liten fiskeby med en flod lata nötkreatur som ser tillbaka på dig medan du tygar friskt grönt gräs från ängarna runt byn. Ser du öster skulle du se en mängd små öar som skyddar den lilla fiskehamnen från hårda väder, verkligen inte det värsta stället att hitta en stad. De tidigaste skriftliga kontona är från det tolfte århundradet, när en skäggig clerk (eller en berömd historiker om du vill) kallade Saxo Grammaticus scribbled ner några rader om platsen. Portus Mercatorum, kallade han det, vilket betyder Merchants Harbour eller, på danska danska, Kbmannahavn. Detta har sedan dess utvecklats till Köpenhamn på modernt danska, och stadens engelska namn anpassades från sitt lågtyska namn, Kopenhagen. Runt 1160 e. K. överlämnade kung Valdemar kontroll över staden till ärkebiskopen av Roskilde. Absalon, en av de mest färgstarka medeltidens tecken, är en nyfiken blandning av stor kyrka, statsman och krigare. Eftersom landen bara staden inte ligger under kungens kontroll såg Absalon att den trivdes och byggde ett slott på vad som idag är Slotsholmen (resterna är fortfarande synliga i katakomberna under dagens parlament). Som en religionsman byggde han också en stor kyrka, och med de nödvändigheter som tagits hand om blev Köpenhamn snabbt viktad som ett naturligt stopp mellan de två viktigaste danska städerna, den gamla kungliga huvudstaden Roskilde och Lund i dagens Sverige. Utrustad med en avundsvärd plats på stranden av det viktiga resundsströmmet, sakta men stadigt överträffade de gamla stadscentrumen. Köpenhamns uppgång stöddes starkt av företagandehandel med både vänner och fiender och genom framgångsrikt fiske, vilket gav mycket av romersk-katolsk Europa med saltad sill för Lent. Men med välstånd kommer avund och i de år som följer Köpenhamn slöts och plundras gång på gång, främst av den tyska hansansförbundet, som på en gång helt förstörde staden. Underbar Köpenhamn Om du undrar om exakt vad som är så underbart om Köpenhamn, mottas stadens motto från Frank Loessers sång Wonderful Copenhagen, som presenterades i 1952-filmen Hans Christian Andersen. Sung av Danny Kaye, det är lite av en vintergröna, och inte vant vid Hollywoods uppmärksamhet, staden har fastnat i det sedan det som också verkar ha fastnat är uttalet, men lyssna inte på gamla Danny, dess koh-pehn-HAY-gehn inte koh-pehn-HAH-gehn. Men som en Phoenix, steg Köpenhamn upprepade gånger från askan. När danarna sparkade ut påven under reformationen, förlorade Roskilde sin betydelse som en romersk biskop, och efter att ha kontroll över staden tjugo år tidigare flyttade kungen sin bostad till Köpenhamn. Inte oerhört angelägna om att se att deras nya huvudstad lade sig slösa igen, byggde successiva konungar massiva befästningar runt staden. Inget mer än kung Christian IV, som började bygga en rampage som inte bara omfattade vallarna som fortfarande är synliga över hela staden, men också många dagens sevärdheter som Round Tower och börsen. Sedan dess har Köpenhamn besegrats av svenskarna, och sedan berömd, bombad, satt i bråka och nästan förstörd av den brittiska vice admiral Lord Nelson, som i en av två strider till Köpenhamn, svarade famously på ordern att dra sig tillbaka genom att säga Du vet, Foley Jag har bara ett öga. Jag har rätt att vara blind ibland och sedan höjde teleskopet till sitt blinda öga och pratade jag verkligen inte ser signalen. Återigen skakade staden av sina strider och befolkningen svampade under industrialiseringen. När en koleraepidemi gjorde ett bra jobb att döda nästan alla där inte fanns utrymme för, erkände kungen att långdistanskanoner skulle göra sina tvångsväggar irrelevanta och sålunda tillåtit staden att växa utanför de nu föråldrade vallarna. Men det var inte länge innan en ny modern befästning byggdes (kallad Vestvolden idag), som gjorde Köpenhamns Europas mest befästa stad i slutet av 1800-talet. Efter att ha blivit utsatt för ännu en invasion under andra världskriget slogs hela ideen om en befäst stad ut genom fönstret och ersattes med ett av de finaste exemplen på stadsplanering någonstans fingerplanen. Köpenhamn är en av få städer i världen för att utarbeta en långsiktig plan för tillväxt och försäkra sig om att placera handen över en karta över Köpenhamn med palmen som centrum och det är uppenbart varför det kallades fingerplanen . Trots att landet var skrattande genom sjuttiotalet och åttiotalet, då rika invånare alla flyttade ut i fingrarna och lämnade sig bakom en fattig konkursstad, kommer ett besök idag att bevisa att Phoenix har stigit en gång till. Orientering Redigera Köpenhamn ligger på östra Zeelands östra kant. Inre staden är omgiven av distrikten Vesterbro, Nrrebro och sterbro och den oberoende kommunen Frederiksberg i väster och ön Amager, med distriktet Christianshavn, i öster. Klimat Redigera genomsnittet i Köpenhamn mellan 1961-90 Köpenhamn, som resten av Danmark. har fyra olika årstider. Den bästa tiden att besöka är den varma perioden från början av maj till slutet av augusti. Den nuvarande väderprognosen kan kontrolleras på Meteorologiska institutets hemsida 2. Vår. Även om det är lite riskabelt, som ingen vet riktigt när det går in, kan det vara den bästa tiden att besöka staden. På den första varma dagen, vanligtvis i början av maj, kommer lokalbefolkningen ut ur viloläge och flockas till stadens gator, parker och utomhuskaféer i en verklig livsplosion, lindrad att landets djärva och mörka vintrar äntligen är över. Många lokalbefolkningen anser att detta är årets högpunkt. Summrarna i Köpenhamn är vanligtvis varma med en genomsnittlig temperatur på cirka tjugo grader, och dagarna når långa uppe på 18 timmar den 21 juni. Om vädret blir för varmt kan du hoppa i en av de fria poolerna i det kalla havsvattnet nära centrum. Köpenhamns hamn anses ofta vara världens renaste urbana vattnet. De flesta av Köpenhamns årliga evenemang hålls under juni och juli, och när solen är ute finns alltid liv på gatorna. En daglig sak att göra på sommaren är att gå till stranden via cykling och njut av solen med glass. Den här delen av året är när de flesta danska människor exercerar, oavsett om det går, går eller cyklar. Det är också mycket vanligt att starta en brasa med vänner och familj på natten, det här är en form av danes hygge. Höst och vinter har en djupgående effekt på staden. Det livliga sommarlivet och gatorna blir tysta, eftersom de flesta lokalbefolkningen går direkt hem från jobbet. Här sätter det danska konseptet av hygge in, vilket grovt översätter till kosiness. Det är det lokala sättet att hantera de korta mörka dagarna. Vänner och familjer besöker varandra för hemlagning och konversationer med stearinljus med tyst musik på stereo. I vecka 42 har danskarna en höstferie, med många evenemang som äger rum, som kulturens natt. Höjden på vintern är december, där julen ger lite lättnad till de korta dagarna, med ljus och dekorationer överallt, på gatorna, butikerna och i folks fönster. Tivoli öppnar sina dörrar till julmarknaderna, och de flesta danskarna går på en dricksrampe med de mycket danska och traditionella julluncherna med arbete och familj. December är den månad där nästan alla köper peppernötter och danska äppelskivor. Människor Redigera Nuvarande dag Köpenhamn är hemma för nästan 600 000 personer, nära 80 av dem är av danska härkomst. Nästan 15 procent av befolkningen består av invandrare eller efterkommande av de senaste immigranterna, från cirka 20 nationaliteter runt om i världen, inklusive turkiska, pakistanska och irakiska. Köpenhamnsfolk tenderar att vara liberala, icke-religiösa (24 av danskarna är ateister och många fler är vanligtvis oroade över frågan om religion) och mycket traditionella. Medan vissa besökare kan känna att lokalbefolkningen är reserverad (särskilt under vintermånaderna), finner vanliga resenärer danskarna att vara vänliga, hjälpsamma och tillmötesgående. Festivaler och fester baserade på den kristna kalendern är vanliga, även om festivaler för unika danska helgdagar är vanliga. Fastelavn är en barnfestival som liknar Halloween, där barnen klär upp och bär containrar runt för att fylla med godis. Många hem och företag placerar ljus i sina fönster för att fira Danmarks befrielse från tyska ockupationen i slutet av andra världskriget den 4 maj. I juni är St. Johns Eve en natt att äta med familjer och delta i bål på platser runt om i staden. Hela december månad är tillägnad jul i hela Danmark, men i synnerhet i Köpenhamn. Gatorna är inredda, träd täckt av ljus och händelser och aktiviteter äger rum under hela månaden. Värdering och tack är viktiga i det dagliga livet i Köpenhamn. Att vara världens bästa icke-inhemska engelska talare betyder att du inte har mycket problem att kommunicera med danskarna, men besökare kanske vill lära sig några ord på danska för att uttrycka tacksamhet. Till exempel, tak och mange tak menar tack tack mycket tack. Cykeltur är också en viktig del av Köpenhamns kultur. Över hälften av stadens invånare pendlar på cykel varje dag, oavsett vädret. Staden har tackat ett antal projekt för medborgerliga förbättringar och anses nu vara en av de mest cykelvänliga städerna i världen. Nästan varje gata har en separat cykelgata. Förmodligen berodde en av de mest kända invånarna i Köpenhamn på många besökare när de var barn. Hans Christian Andersens eventyr har reste världen, utvecklas och absorberas i den globala kulturen. Som tonåring flyttade Andersen till Köpenhamn, där han levde i sitt liv och blev kär i ouppnåliga kvinnor och skrev historier som så småningom skulle översättas till 125 olika språk. Det finns ett antal museer, några interaktiva, tillägnad H. C. Andersen i Köpenhamn. Andra kända Köpenhamnarna inkluderar Niehls Bohr, som tilldelades Nobelpriset för fysik för sitt arbete i atomstrukturer och kvantmekanik, och Soren Kierkegaard, som är känd som existensens farfar. Turistinformation Redigera Köpenhamns officiella turistbyrå är Wonderful Copenhagen Copenhagen Just nu. Vesterbrogade 4A (tvärs över Tivolis huvudingång, nära centralstationen), 45 70 22 24 42 (touristinfowoco. dk, fax. 45 70 22 24 52), 3. Jan-Apr MF 9 AM-4PM, Sal 9 AM-2PM Maj - Juni M-Sa 9 AM-6PM Juli-Aug M-Sa 9 AM-8PM, S 10 AM-6PM Sept M-Sa 9 AM-6PM Oct-Dec MF 9 AM-4PM, Sera 9 AM-2PM. 160edit Få in Redigera Med flyg Redigera Kopenhagens Kastrup Airport 4 (CPH) på Amager är navet för Skandinaviens största internationella operatör SAS Scandinavian Airlines 5. Kastrup Airport får konsekvent höga betyg för både design och funktion Detta är en mycket trevligare plats för transit än , säger London Heathrow eller Frankfurt och flera flygbolag tjänar direkt interkontinentala linjer till Köpenhamn, inklusive Air Canada, Delta, Egypt Air, PIA, Qatar Airways, Thai, Singapore Airlines och United Airlines. Incheckningslinjer kan bli långa under spetstimmar, men se till att allokera extra tid på sommaren. Självbetjäningsinställningsräknare är tillgängliga, vilket kan sänka väntetiderna. Det tar tolv minuter med huvudtåg att komma från Kastrup (Kärnhavs Lufthavn, Kastrup Station) till Centralstationen (Hovedbanegrden, förkortad Kbenhavn H) i stadens centrum. Du behöver en biljett för tre zoner, som kostar 36 kr för en enda resa och gäller i 75 minuter från inköpsdatumet. Tågbiljetter kan köpas från en av de automatiserade automaterna eller biljetträknaren belägen inuti Atrium Terminal 3 direkt över järnvägsplatformarna. Det finns hissar och travolatorer mellan plattformarna och Terminal 3. Köpenhamns Metro 9 förbinder också Kastrup med centrala Köpenhamn , med tåg lämnar var fjärde minut under dagen och varje femton minuter på natten, tar fjorton minuter till stadens centrum (för samma biljett och pris på 36,00 Kr). Om du vill åka till Köpenhamn eller Frederiksberg, borde du ta dig på tunnelbanan. Om du vill åka till Köpenhamns centralstation eller västra delen av Köpenhamns stad, är du bättre att ta tåget. Flygplatsen Tunnelbanestationen ligger vid norra spetsen av Terminal 3 (passera hissar och travolatorer till tågplattformarna) och är täckt av taket på terminalen. Det finns en annan tunnelbanestation som heter Kastrup, som inte har något att göra med flygplatsen förutom att det är relativt nära. För mer information, se detta ämne under Amager. Tänk på Sturup Airport (MMX) i Malm. Även i Sverige är det bara 40 minuter med buss från centrala Malm och därifrån 30 minuter med tåg till Köpenhamns centralstation. Wizzair 10 från Budapest. Gdansk. Katowice. och Warszawa och några inhemska flygbolag erbjuder ofta billiga flyg till andra svenska städer. Det finns en daglig direktbuss från Grhundbus (graahundbus. dk7-besk. htm) som sammanfaller med Ryanair-scheman. För andra flygbolag (olika ankomst - och avgångstider) är dina andra alternativ: p-airbus och neptunbus. dken. Tänk på överföringspriset eftersom de flesta lågkostnadsdestinationer som serveras på Sturup också finns på Kastrup Airport. Med tåg Redigera Tåg väntar på Köpenhamns centralstation Länkar mellan huvudstaden och resten av landet är frekventa och utmärkta. Det finns flera tåg varje timme till Malm och vidare till Lund och Göteborg. Det finns 12 dagliga förbindelser på vardagar till Stockholm. Ytterligare tågtjänster finns i riktning mot Karlskrona och Kalmar. Det finns sex snabba förbindelser med Hamburg och en till Berlin. Från resten av Danmark finns anslutningar ofta och många. I Jylland flera järnvägsgrenar från Århus Aalborg i norr, Struer i nordväst, Esbjerg i väster, och äntligen Snderborg i söder samlas i Fredericia. där de ansluter till en huvudlinje med upp till fyra intercitytåg per timme, uppdelat i Express och Intercity-tåg, som går över Funen innan de passerar Storeblen. Därifrån sträcker sig den över Själlandens längd innan den avslutas vid Köpenhamns centralstation. Om du går i omvänd riktning utan platsbokning, var uppmärksam på att tåget ofta bryts upp på Fredericia för att betjäna de olika grenarna, så om du inte har platsbokning är det en dålig idé att bara välja en slumpmässig vagn i Köpenhamn. Alla korsremsar drivs av DSB (danska statens järnvägar 11). Från Bornholm. en höghastighets färja transporterar passagerare till Ystad i Sverige. där IC-Bornholm tåg väntar färjan till passagerare till sista sträckan till Köpenhamn, tar hela resan lite över tre timmar och en envägs kombinerad färjetrafikbiljett ställer dig tillbaka 245 kr. Över resundsträckan i Sverige. Resundstog 12 tåg avgår från olika städer i södra Sverige. och via Lund och Malm passerar resunden fast länk till Köpenhamn, med ett stopp vid flygplatsen. Resan från Malm till centralstationen är 35 minuter och tåg körs var tionde minut hela dagen på denna sträcka och varje timme under natten. En enkelbiljett mellan Malm och Köpenhamn är 107 kr. Svenska järnvägarna 13 driver upp till åtta X2000 expresståg från Stockholm varje dag (5 timmar). En enkel förändring i Malm fördubblar nästan det numret och ger dig också möjlighet till en natttågsanslutning. Till kontinentala Europa. Tyska InterCityExpress (ICE) och danska EuroCity (EG) tåg kopplar Hamburg med Köpenhamn, upp till sex gånger per dag två av dessa tåg går direkt från Berlin dagligen. Baspriset är 46 från Berlin och 33 från Hamburg. Med buss Redigera Åtta kilometer resundsbryggan som leder till Malm i Sverige. Bussar mellan Jylland och Köpenhamn är endast marginellt billigare än tåget, men det finns stora rabatter som erbjuds M-Th. Internationella bussar å andra sidan erbjuder betydligt lägre priser än tåget. Vilket har dock prioriterats politiskt, och Köpenhamn saknar därför fortfarande en bussterminal. De flesta internationella bussar stannar någonstans runt centralstationen (vanligtvis bredvid DGI-byen), men var noga med att kolla exakt när du köper din biljett. Inrikes fjärrbussar slutar mestadels vid Toftegrds Plads, nära Valby station i Vesterbro distriktet. Från Jylland förbinder bussnummer 888 Köpenhamn med Århus och Ålborg flera gånger per dag. Resan är fem timmar och femton minuter från Aalborg. På Själland finns ytterligare stopp i Holbk och Roskilde. Linje 882 kör en gång varje dag mellan Köpenhamn och Fjerritslev i Nordjylland. Länkar från Skandinavien är ganska frekventa och mycket ekonomiska jämfört med tåget. De flesta bussar anländer och avgår från DGI Byen, nära centralstationens södra överkant. Passagerare uppmanas generellt att köpa biljetter på nätet, men biljetter kan också köpas på turistinformationen i Köpenhamn just nu nära centralstationen. På vintern (dec-april), Fjllexpressen 15, viskar skidåkare mellan Köpenhamn och de svenska skidorterna. När du bokar online är det användbart att veta att Köpenhamn heter Kpenhamn på svenska. Ta bussen. 45 33 23 54 20 (infogobybus. se), 16. M-F 7:30 AM-6 PM, Sa 7:30 AM-5 PM, Su 9 AM-6PM. Oslo (8 timmar) via Göteborg (4 timmar) 225 Kr, linje 300. 160edit Grhundbus. 17. Lokal operatör Greyhound Bus med flera dagliga anslutningar till Malm och en gång dagligen till Malm Airport. Samarbetar också med partners på andra håll i Europa. 160edit Swebus Express. 46 0771-218 218 (infoswebusexpress. se), 18. M-F 8 AM-6PM, Sa 9 AM-3PM, Su 9 AM-6PM. Oslo (9 timmar) via Göteborg (5 timmar) 300 kr, linje 820 Stockholm (9 timmar) via Jonkping (4 timmar) Från Europa finns flera bussföretag som erbjuder många dagliga förbindelser från Tyskland, ofta till mycket konkurrenskraftiga priser, de flesta går via färjorna från Rdby till Puttgarden eller Gedser till Rostock. Många av dessa tjänster, särskilt om de leder till punkter öster som Berlin, är betydligt snabbare än de bästa tågförbindelserna. De flesta av dessa bussar stannar nära DGI stad på Ingerslevsgade. Swebus Express. 45 80 70 33 00 (infoswebusexpress. se), 19. M-F 8 AM-6PM, Sa 9 AM-3PM, Su 9 AM-6PM. Biljetter säljs på den centrala turistinformationsdisken. Detta företag tillåter inte att cyklar ombord på sina bussar. Berlin (7 timmar) via Rostock (4 timmar) 450 SEK, linje 902. 160edit 20. Berolina. 30 88568030 (infoberolina-berlin), 21. (Grhundbus 45 44 68 44 00, 22 i Danmark) Biljetter säljs i bussen, men förskott bokning rekommenderas. Detta företag tillåter inte cyklar ombord på sina bussar. Berlin (8 timmar) via Rostock (4 timmar) 300 Kr (40), linje E55. 160edit 23. Eurolines. Halmtorvet 5. 45 33 88 70 00. 24. Dagligen 9 AM-5 PM. Biljetter säljs på sitt kontor eller online, i Hamburg finns anslutningsbussar till Amsterdam och Paris. Detta företag tillåter inte cyklar ombord på sina bussar 25. De flesta tjänsterna i Danmark har 230v pluggar och WiFi finns i Tyskland. Berlin (7 timmar) 300 Kr, linje 260R Hamburg (6 timmar) via Lbeck (5 timmar) 300 Kr, linje 210. 160edit Bohemian Lines. 420 416 810 054 (infobohemianlines. cz), 26. Dagligen 8 AM-8PM. Endast operatör välkomna cyklar till Berlin och vidare till en liten avgift, reservera i förskott. Prag (13 timmar, två gånger i veckan via Berlin och vidare till Brno) 1450 CZK (55). 160edit Autoprevoz. 387 51 317 333 (infoautoprevoz. org), 27. Banja Luka (25 timmar, två gånger i veckan) 300 BAM (150) 160edit Toppturist. 45 48 25 38 37 (infotoptourist. dk), 28. Biljetter kan betalas på bussen, men förskott bokning och betalning rekommenderas. Sarajevo via Salzburg (två gånger i veckan) Oslo-färjan dockas vid DFDS-terminalen i Sterbro-distriktet Från och till Polen finns en mängd olika bussföretag, var och en med några veckovisa avgångar. Tyvärr är marknaden väldigt flytande och vägar och operatörer tenderar att förändras snabbt. Prova Baltic Bus 29 för två gånger i veckan med Gdask (25h30m). Agat 30 ger fyra rundresor per vecka mellan Köpenhamn och Katowice (20 timmar) i södra Polen och Eurobus 31 för anslutningar med Warszawa (20 timmar via Hamburg) en gång per vecka. Om någon av dessa företag har stängt av, försök att söka efter alternativ, eftersom det finns en bra chans att någon annan har tagit över trafiken. Med färja eller kryssningsfartyg Redigera Kbenhavn färja till och från Danmark Färjor mellan Köpenhamn och Oslo. Norge (16 timmar, dagligen DFDS 32). Köpenhamns spännande nya färjeterminal ligger nära Nordhavn Station i Sterbro-distriktet, och speciella bussar (E20-linjen), som är tidsbestämda med färjorna, går mellan terminalen och Kongens Nytorv-torget i stadens centrum. Den tidigare tjänsten till winoujcie i Polen har nyligen gått i pension, men det är fortfarande möjligt att ta en färja från Ystad om en timmes bilresa från Köpenhamn (bryggtull ingår i biljetten) eller vid 4,59 PM IC Bornholm tåg. DFDS Seaways kör inte längre en färja från England till Danmark. Om du anländer under egen segel har Köpenhamn flera marinor, varav den största är Svanemllehavnen 33. Det finns inga utsedda gästplatser, men det är nästan alltid möjligt att hitta en med ett grönt tecken. Daglig laddning: 75-120 Kr. Köpenhamn är också en mycket populär samlingsplats för stora kryssningsfartyg som reser både Östersjön och norska fjordar. Över en miljon passagerare och besättningsmedlemmar besöker Köpenhamn genom sin hamn varje år. Kryssningsfartyg dockar i allmänhet vid Köpenhamns hamn vid Langelinie Pier eller på Frihavnen (Freeport), båda belägna i Sterbro-distriktet norr om Little Mermaid-statyn (ca en tio minuters promenad från Langelinie) och cirka tre mil norr om stadens centrum (t. ex. Tivoli). På vardagar, offentliga buss 26 (24 kr) tjänster hamnen var 20: e minut, och ritten i centrum tar cirka 40 minuter. Här är en mycket användbar 2012 Port Guide till Copenhagen34. Komma runt Redigera Karta över S-tåg (sans Metro) i Köpenhamnsområdet, per december 2011 (aktuellt) Karta över hamnbusslinjer i kanalerna och inre bostaden, med distrikt markerade i bakgrunden (före oktober 2011, inte aktuellt ) De två stora naven är Central Station (da: HovedbanegrdenKbenhavn H) med S-tåg, tåg och bussar, och Nrreport Station med S-tåg, tunnelbana, regionala tåg och bussar. Resor med tåg, buss och tunnelbana kan schemaläggas elektroniskt via journeyplanner. dk 35. Biljetter och zonsystemet Redigera All kollektivtrafik i Köpenhamn, liksom resten av landet, arbetar i ett zonsystem. Den minsta biljetten är biljetten med två zoner som kostar 24 kr för vuxna (12 kr för barn under 16 år) och kan köpas från biljettkontor, automater och bussförare. Du kan också köpa biljetter på mobilen Mobil Tickets Hoverstaden, tillgänglig både i AppStore och på Google Play. Två barn under 11 år kan resa gratis med en betalande vuxen. Det låter dig resa runt Köpenhamn i två zoner (zonen där du stämplat eller köpt biljetten plus en intilliggande zon) i en timme. Du kan byta fritt mellan alla tåg, tunnelbana och bussar inom den här timmen, så länge som din sista resa börjar innan tiden är klar (din biljett är tidsstämplad i femton minuters intervall). Området för en enda zon kan grovt översättas till cirka sju minuter i tunnelbanan eller femton minuter i en buss, men kontrollera alltid zonkartorna på stationerna, vissa stationer ligger närmare gränsytorna än andra. Fråga lokalbefolkningen om det behövs hjälp, eftersom zonsystemet kan vara komplext för besökare. Nattbussar arbetar hela natten (1 AM-5AM dagligen) och priset på biljetten är detsamma som under dagen. Du kan också köpa ett stadspass för att ha obegränsad användning av kollektivtrafiken inom zon 1-4. Priserna är 8040 Kr i 24 timmar och 200100 Kr för 72 timmar (vuxenbarn) 36. från 130 kr. Alternativt kan du köpa ett Köpenhamnskort 37. Det ger gratis transport över hela regionen och fri entré till 60 museer och sevärdheter. Kortet kostar 229 kr i 24 timmar, 459 kr i 72 timmar. Observera att många museer på söndagar och måndagar antingen är fria eller stängda, vilket möjligen gör kortet av mindre värde på dessa dagar. För regionala tåg, S-tog och Metro måste en biljett köpas innan du går ombord på tågen. För bussar kan biljetter köpas från föraren. Annars kan du köpa biljetterna på maskinerna eller på appen. Böten för att resa utan en giltig biljett är 750 Kr (600 kr för bussar) och biljettkontrollen är vanliga både i S-tåg, regionala tåg och tunnelbana. Mer information om priser och biljetter på movia 38. Danarna brukar använda Reisekort 39 att resa. Kortet kostar 80 kr och du måste lägga till kredit på kortet innan du kan använda det. När du reser måste du checka in i början av din resa och varje gång du byter transportläge - och kolla när din resa är över. Priset per resa minskar jämfört med enskilda biljetter. Den personliga Resekortet kräver att du har en fast adress i Danmark, medan Reisekort Anonymt inte behöver någon adress eller någon personlig information. It can be purchased at the Rejsekort machines or at a ticket office at the airport or Copenhagen Central Station. By S-Tog Edit The S-train service (40. Danish only, schedule 41 ) is the backbone of the citys public transit system, and is very similar to the German S-Bahn networks and the Parisian RER system. The distinct red trains are clean, modern, and equipped with free WiFi. The system runs from early morning to late night, each line in ten minute intervals during the day (M-F 6AM-6PM) and at twenty minute intervals in the early morning and late at night. In the weekends, the trains run once an hour at night (except the F-line which runs twice an hour at night) and some of the lines are extended. Since most lines join on a single railway line through the city centre, there are only a couple of minutes of waiting between each train in the inner districts. The F and C-lines are exceptions, the F line does a half loop outside the central area, with trains every five minutes throughout most of the day. The C-line is extended to Frederikssund during day time, but scaled back to Ballerup at other times. Loudspeaker announcements regarding S-trains are given in Danish and English. By metro Edit Kbenhavn Metro at Kongens Nytorv station The Copenhagen Metro 42 runs from Vanlse through the city centre and branches to either the new-town of restad or to the airport. The Metro has no timetable and between Vanlse and Christianshavn trains run with a four minute interval (two minutes during peak hours). It runs nonstop at night with fifteen minute intervals. The trains run automatically and are without drivers, so the doors will close at a given time, even if all waiting passengers have not entered the train. Wait for the next train instead of trying to squeeze through in the last second. By bus Edit While most locals opt for bikes, Copenhagen does have a fairly extensive and efficient bus network 43. It can be troublesome, though, for visitors to figure out what line to take to their destination as there is little in the way of network maps available at bus stops and schedules rarely include the entire route. There are several types of bus available: regular buses are simply denoted by their number, A buses are the backbone of the citys bus network which consists of six different lines with frequent departures and stops. During the day time there are no schedules as buses depart every two to six minutes. Many stops do have a small electronic display showing how many minutes are left until the next bus arrives. S buses are long express services with few stops and extend far into the suburbs, usually across the radial suburban train network or along corridors with no rail service. They can also be useful between points in the centre as they are faster than other lines. E buses are express rush-hour services of little use to travellers as they mainly service commuters. One exception is line 20E which runs between the central square Kongens Nytorv and the DFDS (OsloSzczecin ferries) and cruise terminals. N buses are a network of ten bus lines operating at night between 1AM-5AM daily, when normal traffic is halted, and they are much more frequent at weekends. For sightseeing the city has recently introduced a new line 11A (formerly CityCirkel ) bus 44. specially geared towards tourists. It runs a circle around the inner city stopping at many of the main attractions. The small eco-friendly electric buses runs every seven minutes (M-F 9AM-8PM, Sa 10AM-4PM, Su 11AM-3PM) and can be hailed whenever one passes by if there are green dots on the the curb. On streets with heavy traffic they also use regular bus stops. You use the same tickets as all other public buses and trains. CitySightseeing 45 runs three hop-on hop-off tours around the city (map ) in open-top double-decker buses. The main line leaves every 30 minutes, while the two other lines depart every hour in high season (Jun-Aug). Outside the peak season, services are halved. The price is 150 Kr for a one day ticket or 220 Kr for a two day ticket which also includes the DFDS canal tour boats. Be aware that the competing Step-on-Step-off company 46 likewise runs London-style double-decker buses with tours of the city and the same overall concept as CitySightseeing buses (often from the same bus stops), but their reviews tend to be poor, and they are not recommended by the VisitCopenhagen tourist office. By boat Edit The canal tour boats, here seen docking in Nyhavn, are an excellent way to see many of the citys attractions Going on a canal tour of the inner harbour and canals is an excellent and easy way to see many of the citys attractions, and fortunately there are many options depending on your taste and preferences. DFDS Canal Tours operates both a unguided hop-on hop-off service, branded as the water bus, arranged into three circular trips at the northern, central and southern part of the inner harbour and canals. They also have three guided tours, either by a pre-recorded tape available in many languages, or live English amp Danish commentary by a guide. Be forewarned though, after 75 minutes this can get a bit loud if you are not normally attracted to this sort of tourism. Netto-bdene offers a single fixed tour, but at a much lower price. Please note that services are scaled back considerably between October and mid-March. If you are visiting during winter, you might want to opt for DFDS red guided tour, as it offers a heated, glass-roofed boat at this time of the year. Both companies offer starting points in either Nyhavn or Gammel Strand (opposite the parliament). A different option is the public harbour bus, which, while it doesnt enter the canals, is much faster and is an integrated part of the public transportation system using the same tickets as buses and trains. DFDS Canal Tours. Nyhavn 3. 45 32 96 30 00 (canaltourscanaltours. dk ), 47. 9.30AM-8PM. Waterbus (unguided): Single 40 Kr, All day 60 Kr Tour (guided): Single 60 Kr, All day 75 Kr. Various discounts available. 160edit Netto-bdene. Heibergsgade (Nyhavn). 45 32 54 41 02. 48. 10AM-5PM (7PM in July amp August). 40 Kr. 160edit Movia. Customer centre at Rdhuspladen. 45 36 13 14 15. 49. 7AM-7PM. Uses public ticketing system. 160edit An option you may want to consider is a Freedom ticket which for 220 Kr gives unlimited transportation for two days on both all the DFDS Canal Tour boats, as well as the double-decker sightseeing buses of Copenhagen City Sightseeing. By bicycle Edit The fastest and most flexible way of seeing Copenhagen is on a bike. Forty percent of locals use their bike everyday and the city has been designed to cater for cyclists with separate bicycle lanes on most larger roads. Cyclists are often allowed to ride both ways in one-way streets. Be careful if you are not used to biking in a busy city as this is a common means of daily transportation and the locals drive fast and without room for much leeway. Dont expect to get a warning when someone wants to overtake you. Always keep to the right and look behind you before you overtake someone otherwise you could cause some nasty accidents. While biking, do not be surprised if they naturally say hi to you, thats just how nice danes are. As the city bikes can be a bit expensive, renting a bike is a good alternative and many hotels or bike shops rent out bikes. Companies that rent out bikes include Rent a Bike in Copenhagen. Baisikeli or Rent a Bike Copenhagen among many other bike repair shops. Another option to rent a bike is to use Donkey Republic. where you can book online a rental bike close to your location (usually located close to hotels and metro stations) and unlock the bike using bluetooth. To use these bikes, you will need wifi only to log in on their app or website to book the bike and at the end of the rental to end the rental. The first, rather basic and inconvenient pioneering city bikes have just - as of early summer 2014 - been replaced by a second and advanced generation of white city bikes, with GPS and supplementary electronic power engine 50. They cost DKK 25 per hour and located conveniently close to metro stations and major attractions. Official parking stations for these new city bikes can be found at the RdhuspladsenTown Hall Square, by the Forum metro station, by the Frederiksberg Have entrance at Frederiksberg Runddel, etc. etc. When you rent the bike and wish to park it, you will be able to search on the tablet attached to the bike where the closest parking station is. By taxi Edit Taxis are abundant throughout the city and of a very high standard usually a Mercedes or BMW. They are pricey though, and the wait to get one can be long on a Friday or Saturday night. You can hail a taxi on the street or call for one to come pick you up at a specific address at a specific time for a small extra fee (12-15 Kr). At crucial traffic junctures throughout the city, there are special areas where taxis hold in line to pick up customers. Except for a very long trip, it is not common (or recommended) to haggle about the price. If you wish to pay with a credit card, you must present it for the driver at the beginning of the trip. All taxis accept major international credit cards and most will accept Euro cash payment and some even list prices in Euros on the meter. Sometimes taxi drivers request you to withdraw money in an ATM when paying with card, this is mostly a scam to do the trip off-license. Copenhagen Taxi companies Amager-bro Taxi (Central Copenhagen) 45 32 51 51 51 DanTaxi (Central Copenhagen) 45 70 25 25 25 Taxa 4x35 (Central Copenhagen) 45 35 35 35 35 Taxa Selandia (Southern suburbs) 45 70 10 66 66 Taxinord (Northern and western suburbs) 45 48 48 48 48 Prices range 11-16 Kr per kilometre depending on the time of day and the meter flag-fall charge is 25 Kr. Generally you can trust taxis with both prices and the route taken. Because of the high flag-fall charge, it can be better financially for taxi drivers to have many trips rather than long trips, so it is therefore often in their own interest to take the shortest route. Complete listings can be found in the appropriate district articles Entrance to most museums is free once a week, mainly on Wednesdays. You can always count on the principal attractions to be well signed in English and German and for these places to be generally geared towards tourists. A good tip to see whether a smaller museum caters to non-Danish speakers, is to check whether the website has an English section. If it does, this usually means the museum has at least some English information throughout its exhibitions. Of course if you have some interest in a particular subject, such museums can be interesting even if you dont understand the sign-postings. As Danes are usually fairly fluent in English, you can always try to ask staff if they could give you a brief tour. The winter Garden at Glyptoteket The iconic tower of the Copenhagen zoo If you want your vacation to be educational, or if you want to sneak some knowledge into the kids during the vacation, there are several options to consider. The best choice for kids is perhaps the hugely entertaining, and well renowned hands-on science museum, the Experimentarium north of Copenhagen NOTE: Experimentarium is temporarily moved to Christiansholm in Christianshavn under the name Experimentarium City. They expect to be back in Hellerup north of Copenhagen by early 2016. Another popular and well-renowned institution, is the Copenhagen Zoo on Frederiksberg. counting both among both the best and oldest zoos in Europe. If you prefer stationary animals, the Zoology museum on sterbro offers a different perspective on the subject. Elsewhere on sterbro. a little known attraction is a display of famous physicist Niels Bohrs study room . along with a setup of his experiments (but as this is not a museum, you should have more than passing interest in the subject to bother with them) . City Centre. the University of Copenhagen runs two adjacent science museums. The Geological museum where dinosaur fossils, moon rock, and glow in the dark minerals should spark some interest in the subject for even the most school-weary kid. The Botanical Gardens on the opposite side of the street is an excellent place for a stroll in the beautiful park, even if you are not botanically inclined, and the classical palm house is a nice place to relax if it is cold outside. In poor weather, Tycho Brahe Planetarium on Vesterbro is another option and is part planetarium with an interesting astronomy exhibition and part omnimax theatre where they usually screen science films. The aquarium Den Bl Planet (The Blue Planet) is a new place focusing on marine life, situated near the Kastrup metro station 51. Architecture Edit Rundetrn is one of the citys most iconic buildings Kbenhavn Den Sorte Diamant - Det Kongelige Bibliotek (The Black Diamond - The Royal Library) An excellent start to any visit to Copenhagen is to climb the unique 7.5-turn helical corridor leading to the observation platform of Rundetrn (the Round tower), one of Copenhagens most iconic buildings. It offers excellent views and is smack in the middle of the city. If that is not high enough for you head to Christianshavn for a climb up the circular stairs on the outside of the church spire of the Church of Our Saviour . It has always been regarded as something of a manhood test to climb up and touch the globe on the summit, nearly 100 metres up in the air. Now that youre in the area, head over to the opposite side of the street to Christiania . a self-governing community that has been squatting on an old naval area since the seventies. Their inventive, brightly coloured, home built houses are spectacular, as is the relaxed atmosphere, albeit with some problems related to the selling of mild drugs in one street, the Pusher Street (no photography allowed there). However, Christiania is overall one of Copenhagens most unique attractions. It is recommended to stroll away from the entrance area, such as along the northern moats parallel to Refshalevej and also across the Dyssebroen wooden bridge eastwards, to experience the rural aspects of the place. Due south of Christiania the old, crooked, brightly coloured buildings and soothing canals lined with masted ships make this an excellent place to continue a stroll. Other fine examples of architecture include the impressive City Hall (if visiting, check out the interiors, such as the small library. Also, the tower, Rdhustrnet, can be ascended at certain times of the day and has a great view). The massive dome of the Frederikskirken colloquially known as the Marble Church . This dome, with a span of 31 metres, is one of the largest in northern Europe. Both are in the Indre By area. For real architecture buffs, the citys main claim to fame is the modernist architecture and its native masters. Jrn Utzon (of Sydney Opera House fame) and Son is behind a trio of buildings on sterbros northern harbour, known as the Paustian complex. There is a fine, but expensive restaurant in one of the buildings. You can enjoy Arne Jacobsens work by either sleeping at, or taking in the atmosphere (and great views) of the top floor lounge bar at the Royal Hotel which is one of the very few tall buildings in the inner city. Alternatively, head a good deal north to Klampenborg S-train station and Bellavista . a residential complex and theatre near the Bellevue beach, where there is even a restaurant featuring his famous furniture and his name. Lastly Henning Larsen . famous for his iconic buildings in Riyadh. is behind Copenhagens new Opera house overlooking the harbour in Christianshavn. The architect disagreed with the final realisation of the facade, though. From here you can also catch a view of Copenhagens latest iconic contraption, the Royal library known to locals as the Black Diamond, after its shiny polished black granite walls. Interior vault fresco by Per Kirkeby, and a nice enclosed garden area towards the Christiansborg Slot palace. For more recent development, consider checking out the neighbourhood restad on the island of Amager south of Downtown Copenhagen. It is a relatively young and still developing area, boasting several outstanding award-winning architectural projects along with an exemplary urban design master plan. The neighborhood is well connected through the MetroBus system, making all buildings very easy to reach. List of notable buildings: -8 House by BIG (Vestamager St Metro) - Bjerget by BIG (Bella Center St Metro) - VM House by BIG (Bella Center St Metro) - Winghouse by Henning Larsen (Orestad St Metro) - Bella Center by 3XN (Bella Center St Metro) - Orestad Gymnasium by 3XN (Orestad St Metro) - Copenhagen Concert hall by Jean Nouvel (DR Byen St Metro) History Edit Visit the Nationalmuseet in Indre By for many exhibits relating to Danish history, Viking weapons, Inuit costumes and stone age tools. If you want something more local, the Museum of Copenhagen in Vesterbro has exhibitions on the citys development since the middle ages. Another option is Frilandsmuseet in the northern suburbs of Lyngby a huge and attractive open air museum with old buildings collected from all over the country. Or for a live version of old Denmark, you can visit the old town of the tiny fishing hamlet of Dragr on the southern tip of Amager with its fantastic old yellow buildings and cobblestone streets. For something more off the beaten path, paddle up the small Mlle river near Lyngby and next to Frilandsmuseet . through charming old eighteenth and nineteenth century mills 52. 53. It is highly recommended to bring a rented bike from the city by train to Lyngby station and ride along the Mlle river via Brede, Rdvad and Nymlle, all extremely pretty, towards the coast, the Dyrehaven park (mentioned right below), and finally Klampenborg train station 54. Royal Copenhagen Edit Kbenhavn Det Kongelige Teater (National Theatre) The Nyhavn canal at night A large beer costs 30-40 Kr or so at most places in central Copenhagen, but some charge only 20-30 Kr, especially on weekdays or during early hours, while fancy places obviously charge more. Unless you come from elsewhere in Scandinavia dont frighten yourself by trying to work out what this costs in your home currency. At most places the beer on tap is either Carlsberg or Tuborg. In either case there will be a choice of the normal pilsner and then a slightly redder special or classic. Some might also offer wheat or dark beer. If you are on a budget you could follow the example of local teenagers and get primed with bottled beer from a supermarket or kiosk (3-7 Kr for a 330 ml bottle). It is legal and very popular to drink beer in public (not on public transport, although it will be accepted if you are not showing drunk behaviour), so buy a beer, sit on a park bench or at Nyhavn and enjoy Danish life. As for where to drink, most tourists head straight for Nyhavn but while indeed pretty, the high prices here make it a bit of a tourist trap. In good weather imitate the locals by buying beer from a kiosk and dangling your legs over the water or head elsewhere to get your drinking on. The many side streets north and south of the strget pedestrian street are a good starting point. Other good areas are Vesterbro west of the central station, along Vesterbrogade and Istedgade and in the meatpacking district. On Nrrebro. the cluster of bars and clubs around Sankt Hans Torv and Blgrds Plads, just after the lakes . is another hotspot. For a coastal city Copenhagen has surprisingly few places where you can enjoy a water view with your beer or coffee, except from Papiren . If youre into cocktails, many addresses are of interest: Ruby for fancy cocktails. Bird amp Churchkey for GampTs. The Barking Dog, Strm . Cafs are equally ready to serve coffees or beer and wine but they usually close around midnight and music is subdued to allow for conversations. They also serve food. Bodegas are your average local watering holes, somewhat equivalent to a pub, with prices often much lower than bars and cafs. The clientle is often a bit shady and you may have people staring at unfamiliar customers but behave nicely and they usually warm up to you. Try to have someone teach you the local trmand . meyer . or snyd dice games for a fun night. Pubs are just that, pubs, the familiar English, Irish, and Scottish-themed exports that often do not have much in common with the actual pubs in those countries other than exported beer and interiors. Bars are what locals tend to call everything with loud music that do not have a cover charge. Packed at weekends but more quiet at other times. Clubs . or discotheques as they are often still referred to here, are bars that have a cover charge and have a dance floor. Often only open Th-Sa. Morgenvrtshus . If you can get away with pronouncing this when youll need it, you will be asking directions to a shady establishment full of people hell bent on not ending the night just yet. They usually open around 5AM and classics include the 24 hour Hong Kong in Nyhavn, Caf Guldregn on Vesterbro and Andys in the city centre. Clubbing Edit You can check for club listings in the various districts The club scene is vibrant in Copenhagen, but most clubs are only open Th-Sa. Note that most locals have a party at home with friends or frequent their favourite bars, before they head out for the clubs, so they rarely get going until after midnight and close around 5AM. Most clubs have a 40-80 Kr cover charge and the ones that dont are rubbish more often than not. Also expect an additional 10-20 Kr for cloakrooms. Most clubs maintain a minimum age of 20 or 21, although they are not required to do this by law. Expect a draft beer, or basic drinks, to set you back 40-50 Kr a bit more than bars usually charge. Visitors who want to indulge Su-W will probably have to hunt around to find a place with some action but there are some options: Monday The Scottish pub on Rdhuspladsen (City Hall) hosts a backpackers night, which is sometimes quite lively. Tuesday Elektronisk Tirsdag ( Electronic Tuesday ) plays nice electronic tunes on Gefhrlich on Nrrebro . Wednesday You could go for the popular International Night 69 for resident exchange students on Stundenterhuset in Indre By . Thursday - Is tricky, there is no set place to go, but most bars will be open and often offer discounts on beers and cocktails and free entrance. Also concerts with bands of varying popularity at Nrrebro s Drone Bar and of course Rust 70 concert venue and nightclub as well as open mike nights at both branches of Cafe Retro 71 (found in Nrrebro and Indre By ). Lately Copenhagen has experienced an increased interest in Thursday clubbing, especially from the younger audience. To experience this, you can try places like Sport Club . MAZE or Jupiter Club . though beware that all of those places do have pickers, require you to dress fancy and are very expensive. Gay and lesbian Edit For its size, Copenhagen has a rather large gay scene with a good handful of bars and dance clubs located in the centre of the city within walking distance from each other, some of the better ones include Club Christopher in Indre By. VELA, the only barlounge in town that is targeted at lesbians is on Vesterbro. Live venues Edit Most of the music venues in Copenhagen also double as nightclubs so watch for them under the club sections in the different districts. Tickets for almost every event in Denmark and Copenhagen are sold through Billetnet 72 which has both online sales and a counter available in all post offices. But apart from headline events, tickets are usually also sold at the entrance. Expect to pay 100 Kr and upwards. The major music venues in Copenhagen are Parken stadium on sterbro for the biggest stars. CopenhagenIndreBy. Copenhagen Jazzhouse obviously hosts Jazz concerts and The Rock is the spiritual home of the local rock and heavy metal scene. Vega on Vesterbro is a major venue with concerts of almost every genre by national and international acts. Nrrebro has two venues: Rusts stage mainly hosts mainstream rhythmic music and Global . as its name would imply, provides a stage for world music. Southwards on Christianshavn. it is no surprise that the Kbenhavn Operaen (from boat) Operahouse plays Opera and not to be missed, the different venues of Christiania are a powerhouse of Denmarks alternative and underground culture. Sleep Edit Hotel listings are available in the appropriate districts . Copenhagen offers all kinds of accommodation but like the rest of Denmark, prices are high. Most hotels are located in Indre By and Vesterbro. Special rates are often available on the internet or from travel agencies, so look around well ahead of time, rather than spending your holiday budget on sleeping because you booked at the last minute. If you are looking for something unique, Copenhagen has a few surprisingly little known options. Fancy sleeping in an old fort Then look no further than Flakfortet on its very own island out in the sound. Stylish rooms, classic and rather tastefully integrated into the environs of the old fort. Staying here does though exclude spending your evenings in the city, as the last ferry leaves in the late afternoon. You can also opt for the Dragr Fort on Amager although they havent pulled it off quite so nicely. In the same area, consider the old and historic beach front Dragr Badehotel in a classic building with great views over resund and a nearby beach, but also a fair deal of transportation time to the sights in the city centre. (Although it is close to the airport.) In the same genre, and with the same drawbacks, is Skovshoved Hotel in the northern suburbs. This is an historic beach hotel with nice views and a fantastic restaurant. You can get even closer to the water on the floating houseboat hotel CPH Living moored in Christianshavn. If youre a rad hipster and would rather sample some of the design for which the city is rightly famous, consider Hotel Fox where young Danish and international artists have individually decorated and furnished the rooms. Other hip options are Hotel Twentyseven and Skt Petri Hotel located near the arty cocktail lounges of the Indre By area. Or you could always max out your credit card and splurge at the timeless five star classics of DAngleterre or Hotel Nyhavn . On a budget Edit Copenhagen is an expensive city, but it is possible for budget travellers to find reasonably priced accommodations. For those on an ultra low budget there are two free, but completely basic, camping grounds along the Mlle river where you can camp for one or two nights. While camping elsewhere is no big sin, it is not legal either. There are plenty of commercial camping grounds available but if you are not used to Scandinavian price ranges, even these could seem expensive (50-200 Kr). The closest camping sites are at Charlottenlund Fort in Charlottenlund and there is also a summer-only camping ground in the outer part of Nrrebro within the city proper. If you prefer modern comforts consider one of the hospitality exchange networks. Couchsurfing. org for instance, is quite popular with the Copenhagers, who provide 6,000 available hosted stays in the city, giving you the added bonus of having a local to point you to the great spots. There are a few hostels available and the cheapest are two summer-only (July-Aug) hostels in Vesterbro. YMCA Interpoint and Sleep in fact . Here you can overnight in basic dormitory bunk beds from as little as 100 Kr. On Nrrebro the two sleep-in hostels are slightly more expensive but still a bargain compared to the general price range. The national hostel system Danhostel 73 which is part of Hostelling International, run four hostels within reasonable distance of the the centre, but they are not exactly party locations if that is what you are looking for. For Hotels consider the Cab Inn 74 chain that has three hotels in Copenhagen. One is just a short walk away from Tivoli and Kobenhavn H and the other two are at Frederiksberg. Rooms go from 71 (single) to 103 (triples). The rooms are quite small but have TVs and private showers and toilets. If you are attracted to your own sex, you should be pleased to know that there are several cheap hotels specifically catering to gays and lesbians Carstens Guest House 75 and Copenhagen Rainbow 76 are two of them. In the very city centre, just 500 metres from Tivoli on the mainstreet of Vesterbrogade there is a few other fairly priced options for accommodation, the Loeven hotel 77. the Savoy Hotel 78. prices around 80 for a twin room. A little further out following a side street on your left hand side, in Absalonsgade you will a youthhostel, also fairly priced although quite noisy. Another on-the-rise alternative is to rent your own apartment, which can save you some money, especially if you are traveling as a group. People rent out their private homes through various websites and here you will be able to find a room or apartment for rent in all price ranges. It can be as cheap as staying in a hostel, but you get a fully equipped apartment that has authentic homely atmosphere. Contact Edit Libraries offer free internet access for one hour at a time, though this often requires signing up in advance. The Hovedbilbiotek (main library) has 12 freely accessible workstations and a wide selection of international newspapers, Krystalgade 15 79 A cheap (under 20Krhour) internet caf is in Copenhagen Central Station. Moreover, a lot of bars, cafs, McDonalds, and petrol stations offer WiFi hotspots for people with notebooks, though these are a little more expensive than internet cafs. OpenWiFi 80 maintains a list of hotspots in the city. If you are travelling with your own laptop, you could also jump on a S-train . which all have free WiFi. But since you need to activate your account through an email confirmation, its a good idea to register beforehand, which can be done on the Gratis Danmark website 81. The Tourist Information Office 82 is located near Copenhagen Main Station (2 mins walk) and is worth a visit. The staff are really friendly and they speak many languages. It is possible to book hotels using PC terminals directly from within this office and they provide information for all possible activities in Copenhagen including museums, concerts and festivals. Money Edit Although Denmark is a member of the European Union, the currency is still the Danish Krone, which is pegged to the Euro at a rate of about 7.45 Kroner per Euro. In Copenhagen, Nyhavn, Tivoli, and many of the major restaurants and hotels frequented by tourists accept Swedish Kronor and Euros, although it is not yet common practice elsewhere. Banks are ubiquitous, so exchanging currencies will in most cases not present any major difficulties. Exchange offices are also becoming increasingly widespread, especially Scandinavian chains such as Forex and X-change, which often have decent rates and charge no commission unlike those on strget which offer low rates and a very high commission. Using the exchange machines present at some banks is not recommended, though, as these charge a fee of 25 kroner (US4.50 or 3.35). Credit cards are widely accepted, although this is usually limited to Visa andor Mastercard. Many supermarkets and small shops will normally only accept the widespread local Danish debit-card, also known as the Dankort. But acceptance of the two major international credit cards is increasing rapidly. Other credit cards like American Express, Diners, JCB, and Unionpay are accepted in some but not all shops in Copenhagen, especially in Strget, the main shopping district. When accepted, a transaction fee (mandated by credit card companies, not shops) of 0.75 to 4.00160 of the amount will usually be charged on credit cards issued by foreign banks. Almost all ATMs accept major international cards, including all the ones mentioned previously. Therefore it is worth noting that although some shops may not accept all credit cards, an ATM capable of doing so will in most cases be less than 200 metres away, particularly in central Copenhagen. Press Edit The Copenhagen Post 83 and The Murmur 84 are the countrys two English language newspapers. Copenhagen Post is published weekly on Saturdays, and is available at many bars and cafs, as well as for sale in the Magasin department store, and the kiosks at the Central, Vesterport, sterport, and Hellerup stations for 20 Kr. The Murmur is free and is published once a month. Embassies Edit Stay Safe Edit As elsewhere in Europe and Denmark, dial 112 for emergencies. As when traveling in other major cities, tourists should be aware of their surroundings. Copenhagen is largely considered among the top two or three safest cities in Europe. A report in 2010 listed Copenhagen as the second safest city in the world. Homicide is so rare (0.8 in 100,000 individuals in 2012) that when it occurs it dominates the news cycle. Crimes against tourists are usually non-violent. Many pick pocketing and robbing incidents take place in tourist heavy locations, such as the central railway. Travelers should keep a close eye on their bags and place valuables on their body or inside an inner pocket on their clothing so its not easily accessible. Its safe to hail taxis on the street and they will have their cab numbers and papers on display. In the center of the city, its likely that the cab drivers will speak proficient English. Travelers will do well to have the exact address of their destination, as all cabs are equipped with GPS and drivers will simply plug in the address. Copenhagen is exceptional among many of the major European cities because gender equality is such a priority. Women rarely experience street harassment and women can feel confident bicycling or walking by themselves. Its not usual to see a group of women dressed to go out for the evening in dresses and heels on their bicycles. The city is known for its nightlife, so expect to run into groups of drunken revellers if youre out for the evening. The advice for handling this is nearly universal simply ignore them and cross the street. Even while intoxicated, the Danes are polite and considerate so its unlikely that tourists will be harassed. Areas of concern Edit Like in other cities, some of the districts outside the central metropolis deal with more gang activity and gang-related crime. Travellers are encouraged to exercise caution if travelling through the western suburbs or outside the City Center. The first four blocks of Istedgade has a great amount of street prostitution, drug sales and homeless people. If you are on alert and vigilant, you should be fine at any hour. Some areas of Nrrebro have gang violence though tourists are unlikely targets. Traffic Edit As a pedestrian, treat bicycle lanes the same as car lanes. Look both ways before crossing, as bicycles are silent and frequently moving faster than pedestrians can anticipate. For tourists who rent bicycles, it is recommended to wear a helmet even though many Danes do not. There arent any compulsory helmet laws in Copenhagen. However, if you are not accustomed to bicycling every day and arent use to the roads and traffic laws, you may be at greater risk for a collision with another cyclist or a car. The Danish traffic laws also apply to tourist. If you are not aware of the rules for riding a bike in Denmark, you should not do so until you are. Otherwise, you risk fines, very unhappy people and death. Many Danes do not react kindly to tourists riding bikes without following the rules. Some simple rules: Always ride your bike on the right side of the road and the right side of the bike path Always clearly hold your arm vertically into the air when stopping (except at red lights) Hold you arm horizontally to the left (when turning left) or right (when turning right) before and during a turn The Danish take jaywalking extremely seriously. Only cross at pedestrian crossings while the green walk light is illuminated. Theres a risk of a 1000 DKK fine for those who try to beat the traffic or cross at non-designated points. Stay healthy Edit Emergency Rooms (ER) used to be called Skadestue in Danish, and the term is still widely used and recognised by most Danes. As with many other health related terms and phrases, the English term may not be understood by some Danes but conveniently Hospital is the same in Danish. However, due to political changes to the health system from 2013 and on, the ER function is now covered by various larger Emergency Departments, called Akutklinik . Most hospitals in and around Copenhagen require anyone seeking medical aid to first dial 1813 on the phone, which allows you to speak to a specially trained nurse (who will also be able to help in english), who will then guide you on through the health system. Note, however, that this system is for minor injuries and ailments only major emergencies should still dial 112 for an ambulance and emergency care. Hospitals with 24 hour Emergency Wards near the city centre include: Amager Hospital. Italiensvej 1, Amager. 45 32 34 35 00. 130. 160edit Bispebjerg Hospital. Bispebjerg Bakke 23, 7C, Nordvest. 45 35 31 23 73. 131. 160edit Frederiksberg Hospital. Nordre Fasanvej 57, 3A, Frederiksberg. 45 38 16 35 22. 132. 160edit The public healthcare system also maintains doctors on call outside normal office hours, calls are screened by medical personnel, and doctors dispatched only when deemed necessary. Lgevagten. 45 70 13 00 41. M-F 4PM-8AM, Sa-Su all day. From 250 Kr, Free for EU citizens. 160edit There is a 24 hour pharmacy in central Copenhagen, and 3 additional ones in the suburbs. Steno Apotek. Vesterbrogade 6C ( Just by the Radisson Royal hotel, near the Central station ), 45 33 14 82 66. 133. regular hours: M-F 8.30AM-8PM, Sa 8.30AM-5PM. There is a 15 kr service charge outside those times. 160edit Get out Edit Malm. Sweden. Swedens third largest city, with a lovely historic city centre and cosy squares is just a short, convenient train ride away. Elsinore ( Helsingr ) The old city centre with well preserved houses is one of the biggest in Denmark, and famous Kronborg castle, home of Shakespeares Hamlet. Hillerd A small town dominated by its huge palace, but also offers baroque gardens and a laid back city centre. Roskilde Denmarks ancient capital and a World Heritage site. with a famous cathedral full of the tombs of ancient kings, and the fantastic Viking museum. Home to one of the Big Four European music festivals, Roskilde Festival, which attracts up to 110,000 visitors each year in July. The Louisiana Museum of Modern Art is the outstanding museum of modern art in Denmark. Its located in the small town of Humlebaek which is 35km north of Copenhagen via motorway E47E5 or 35 minutes with DSB rail from the Central Station. When you use the train, special combination tickets for the rail fare and museum entry fee are available. Routes through Copenhagen

No comments:

Post a Comment